Schoonhoven

Behendigheid

Behendigheid is een sport welke te vergelijken is met een springparcours.

Hierbij leren geleider en hond samen het parcours zo goed mogelijk af te leggen. De geleider stuurt de hond, middels lichaamssignalen en stemcommando’s, in de aangegeven volgorde over en door de verschillende toestellen. Deze samenwerking zorgt voor een bewustwording bij de geleider van de lichaamssignalen die gegeven worden.

Naast hoogtesprongen zijn hier ook een breedtesprong, slalom paaltjes, A-schutting, tunnel, wip en dergelijke in het parcours opgenomen.

Behendigheid is een wedstrijdsport, maar kan binnen de vereniging ook alleen recreatief gedaan worden.

Voor zowel baas als hond is een goede conditie vereist.

De leeftijd van de hond is minimaal anderhalf jaar, moet sociaal zijn en goed luisteren naar de baas omdat men hier met een loslopende hond traint.

Hieronder een filmpje waarmee u een beeld krijgt wat de cursus inhoudt.